4x4 logo

4×4 Triál – Műszaki rendelkezések

Műszaki rendelkezések

3.1. A szabályzat

A mindenkor érvényben lévő Eurotriál Európa Bajnokság műszaki rendelkezéseinek magyar megfelelője, amit az Eurotrial Team Hungary bocsát rendelkezésünkre.

3.1.1. Engedélyezhető járművek

A versenyeken csak négykerék meghajtású terepjárók vehetnek részt. Az O, S, M kategóriák részére ehhez világszerte legalább ötven azonos járművet kellett előállítani, amit kétség esetén a tulajdonosnak bizonyítania kell.

Az összes kategóriában szereplő járművek tömege nem haladhatja meg a 3500kg-ot.

Quadok és ATV-k nem indulhatnak.

3.1.2. Kategóriák

O Original originál járművek
S Standard széria járművek
M Modified módosított széria járművek
PM ProModified módosított modified
P Prototype prototípusok

3.2. Biztonsági előírások

3.2.1 Szélvédőüveg

Amennyiben a M, PM, P kategóriánál használnak szélvédőt, ragasztott többrétegű üvegből, lexánból, makralonból kell állnia. Semmi esetre sem lehet plexiből.

O, S kategóriánál ragasztott és többrétegű üveg ajánlott, de lehet lexánból és makralonból is. Szélvédő használata esetén ennek nagyobb sérülései nem lehetnek. Amennyiben a szélvédő megsérül, a műszaki ellenőrző bizottságnál be kell mutatni.

Az „A” oszlopot magába foglaló bukókeret alkalmazása esetén a szélvédő a szélvédőkeretből eltávolítható.

3.2.2. Vonószem

Minden kategóriában érvényes, hogy elöl és hátul legalább egy minimum 50mm belső átmérőjű stabil vonószemet vagy vonókampót kell felszerelni. Könnyen hozzáférhetőnek és piros, sárga vagy narancsszínűre festve kell lenniük, hogy kontraszt jöjjön létre a karosszériához képest.

3.2.3. Ülések

Minden kategóriában érvényes, hogy az utasok üléseit mereven, szilárdan kell rögzíteni. Fejtámla használata kötelező.

3.2.4. Gázmozgató mechanika

A gázmozgató mechanika sérülése esetén a motornak alapjárati fordulatszámra kell visszaállnia (pl.: gázrudazat visszahúzó rugó).

3.2.5. Erőátvitel

Automataváltó esetében a motor csak abban az esetben indítható, ha a váltó „P” vagy „N” állásban van.

3.2.6. Hasvédő lemez

Szabadon használható.

3.2.7. Áramkör megszakító

A főáramkör megszakítónak minden elektromos áramkört meg kell szakítania (akkumulátor, generátor, gyújtás, elektromos kezelő berendezések, stb.). Ennek működtetése esetén a járó motornak le kell állnia. A főáramkör megszakítót a kormány felöli oldalra, a szélvédő előtt kell felszerelni (szélvédő nélküli járművek esetén elől, a kormány felöli oldalon a motorburkolat/gépháztető és a műszerfal között). Kívülről és belülről is működtethetőnek kell lennie. Rendelkeznie kell egy érthetően jelölt ki/be-pozícióval. Ezen előírások a M, PM, P kategóriákban érvényesek, az O, S járműveknek ajánlott.

3.2.8. Üzemanyagtartály/akkumulátor/hűtő

Az üzemanyagtartály tetszés szerinti lehet a S, M, PM, P kategóriákban. Kielégítően védett helyzetben kell beépíteni és a járművel össze kell kötni. Nem szabad az utastérben elhelyezni. Az utastértől tűzálló védőfallal kell elválasztani. Ugyanez érvényes a M, PM, P kategóriák esetén az akkumulátorra és a hűtőre.

Az akkumulátor „pozitív” pólusát szigetelőanyaggal (pl.: gumilappal) le kell takarni.

3.2.9. Folyadékvezeték

Gondoskodni kell a karosszérián kívüli védelemről az üzemanyag-, olaj- és fékvezetéket illetően, károsodás/sérülés ellen (kövek, korrózió, mechanikus törések stb.). A karosszérián belül a vezetékeket esetleges tűzveszély ellen védeni kell.

Amennyiben megtartják a M, PM, P kategóriák esetében a széria-berendezést, pótlólagos védelem nem szükséges. Ha nem eredeti az üzemanyagtank vagy nem eredeti helyére van beépítve, egy visszacsapó szelep beépítése szükséges a szellőző csőbe.

3.2.10. Biztonsági öv

Az O, S kategóriáknál az utasok részére legalább hárompontos öv szükséges. A M, PM, P kategóriáknál legalább négypontos öv az előírás. Az utasoknak be kell kötniük magukat. Az alkalmazott övrendszert az előírásainak megfelelően kell felhelyezni, nem manipulálható. Az elektromosan kapcsolható öv használható, működnie kell.

3.2.11. Védőháló/-rács

Jelen állás szerint ajánlott, de nem kötelező.

3.2.12. Borulásvédelmi berendezés

Az „A”és „B” kapu egy anyagból legyen kialakítva.

3.2.12.1.

Az O, S kategóriában, nyitott járműveknél) legalább egy „B” oszlopból, két hátsó letámasztásból és egy átlós megtámasztásból álló borulásvédelmi berendezést kell beépíteni (lásd: 3.2.12.3).

Alapfelszereltségként/szériaszerűen meglévő borulásvédelmi oszlopot nem szabad megváltoztatni. Eredeti csőoszlopot az eredeti külső méret megtartása mellett helyettesíteni lehet (lásd: 3. 2. 12. 3).

Borulásvédelmi oszlop nélküli járművekbe utólag (3.2.12.2 szerinti) borulásvédelmi berendezést kell beépíteni.

3.2.12.2.

A M, PM, P kategóriákban be kell építeni egy „A” és „B” oszlopból álló borulásvédelmi keretet. A „B” oszlopnak két oldalon hátsó letámasztással és egy átlós megtámasztással kell rendelkeznie (lásd: 3.2.12.3). Egy ilyen keret O, S kategóriában ajánlott.

3.2.12.3.

Nem szériaszerű konstrukcióknál a 38×2, 5mm vagy 40×2, 0mm minimális dimenziót kell betartani.

Kizárólag acélkonstrukciók engedélyezettek. A borulásvédelmi berendezés rögzítési pontjait a karosszérián egy 3mm vastag acéllemezzel kell megerősíteni, amelynek minimális alapterülete 100cm2 legyen. Az acéllemezt a karosszériára fel kell csavarni vagy hegeszteni. Csavaros rögzítés esetén az ellendarabnak is 100cm2-nek kell lennie. Legalább 4db ISO NORM 8.8-as M8-as csavarral kell rögzíteni.

Műanyag karosszériájú járműveknél az oszlopot az alvázhoz kell rögzíteni.

3.2.12.4.

Az „A” és „B” oszlop közötti részt (tető) el kell látni legalább egy 2mm-es acéllemezzel vagy legalább 3mm-es alumínium lemezzel. Ezt legalább 8 ponton kell rögzíteni (M8, ISO NORM 8.8), hegesztés esetén legalább 8 ponton 5cm-es varratokkal. Ez a rendelkezés az S, M, PM, P kategóriákra érvényes.

3.2.13. Sisakok

Minden kategóriában és minden szekcióban EU szabványos gépjármű bukósisak kötelező.

3.2.14. Overálok

Minden gépkocsivezetőnek és navigátornak kötelező.

Az overáloknak nem kell tűzállónak lennie. Ha nem tűzálló az overál, akkor kizárólag pamutból lehet, ugyanúgy, mint a zárt, hosszú ujjú és hosszú szárú ruházat.

 

 

3.4. O kategória „Original” (originál járművek)

3.4.1. Általánosságok

Minden a járművön való nem kifejezetten engedélyezett változtatás tilos. Egy megengedett változtatás nem vonhat maga után meg nem engedett változást.

Gyári/széria állapotnak nevezik azt, ahogy a jármű az EU országokban a gyártótól, illetve a főimportőrtől kikerül.

Minden tartozék és extra felszerelés, amely a jármű vásárlásakor felár ellenében a gyártótól, illetve a főimportőrtől megrendelhető/igényelhető, e szabályzat értelmében „gyári”-nak/szériának számít, amennyiben egyéb korlátozás nem áll fenn. Csak dízel és benzin üzemű járművek vehetnek részt. Ezen felül a következő szabályozások vannak érvényben:

3.4.2. Gumiabroncsok

Az adott járműhöz csak a megfelelő eredeti gumik, vagy az eredetivel azonosnak minősített gumik engedélyezettek. Az átmérője maximum 5%-kal térhet el az eredetitől. Maximális kerékméret: 825x275mm. A futófelület átalakítása/átdolgozása nem megengedett. A profil mélysége legfeljebb 16mm lehet, amely a futózott gumikra vonatkozik. A maximum megengedett profil MT. A gumikat levegővel kell megtölteni. Traktor, valamint versenygumik nem engedélyezettek, mint pl.: cross, buggy, a lánccal felszerelt gumik, szeges gumik vagy hasonlók. Ikergumik használata nem megengedett. Vitás esetekben az Műszaki Bizottság dönt.

3.4.3. Keréktárcsa

Csak gyári keréktárcsákat (átmérő, szélesség, mélység) lehet használni. Járművek, melyeknek szériamérete kisebb, mint 205 R16 vagy 6, 50/16 maximum erre a méretre növelhetők (736mm) ET 20-25-ös felnivel. Pótkerék leszerelhető.

3.4.4. Fékek      

Dobfékes járművek az első tengelyen tárcsafékesre alakíthatók.

A gyárilag meghatározott nyomtávot be kell tartani. A rögzítő fék eredetiségét meg kell őrizni.

3.4.5. Kormányzás

A határoló csavarok szabadon állíthatók.

3.4.6. Kipufogórendszer

Az utolsó gyári hangtompító után a kipufogórendszer tetszés szerint változtatható.

3.4.7. Differenciálzár

A hátsó híd differenciálzárja és annak működtetése szabadon választott. További differenciálzár megengedett, ha az széria. Ebben az esetben azoknak működtetése is széria kell, hogy legyen.

3.4.8. Kerékfelfüggesztés

A kerékfelfüggesztés nem változtatható. A stabilizátorokat eredeti állapotban kell megőrizni.

3.4.8.1. Lengéscsillapító

A lengéscsillapítók szabadon választhatók, számuk, működési elvük és rögzítési pontjaik megtartása mellett.  Gáznyomású lengéscsillapítók működési elvük alapján hidraulikus lengéscsillapítóknak tekinthetők. Magasságukban állítható lengéscsillapítók nem alkalmazhatók. A stabilizátorokat eredeti állapotban kell megőrizni.

3.4.8.2. Szintszabályzó

Azon járműveknél használható, ahol széria tartozék.

3.4.8.3. Rugók

Csak a gyári rugó és rugózás megengedett.

3.4.9. Karosszéria felépítés

3.4.9.1. Méretek

A méreteknek a gyártó adataival meg kell egyezniük.

3.4.9.2. Lökhárítók

A lökhárítók nem távolíthatók el. A lökhárítóknak eredeti formában kell maradni. A műanyag lökhárítósarkokat el lehet távolítani. Abban az esetben, ha a lökhárító megsérül, a következő szekció előtt az eredeti állapotot vissza kell állítani.

3.4.9.3.

Hardtop, csővázas ponyva, csomagtartó fedél, hátsó ülések, pótkerék, pótkerék-tartó, oldalsó díszléc és védőpánt, tükör, tükörtartók, oldal irányjelzők, kilincsek eltávolíthatók. Az oldal és hátsó üvegek eltávolíthatók. Az eredeti ajtók félajtókká átépíthetők. Ajtók nélkül gyártott járműveket ugyancsak legalább fél ajtókkal kell ellátni.

Félajtó definíciója: olyan borítással/burkolattal kell rendelkeznie, amely a jármű felborulása esetén megakadályozza, hogy a lábak kívülre kerülhessenek. Ezen borításnak/burkolatnak legalább a hátsó ajtókivágáshoz illeszkedő elem övvonalának magasságát kell elérnie. Ezen kívül a borításnak/burkolatnak legalább olyan magasnak kell lennie, hogy elérje a terheletlen ülőfelület legmagasabb pontját. A borítás/burkolat lehet lemez, fa, rács, háló stb.

Övvonal definíciója: elöl a motorháztető felfekvési vonala. Nyitott járműveknél: hátul és oldalt az oldalfal felső pereme. Zárt járműveknél, amennyiben azoknak nyitott változata nem létezik: az oldalsó és hátsó ablakok alsó pereme.

3.4.9.4.

A jármű körvonala, kontúrja, vonalvezetése leragasztással vagy egyéb művelettel nem változtatható meg.

3.4.9.5.

Az első szélvédő nem hajtható le.

A szélvédőüvegeken nagyobb sérülések biztonsági okokból nem lehetnek.

Az „A” oszlopot magába foglaló bukókeret alkalmazása esetén a szélvédő a szélvédőkeretből eltávolítható.

3.4.10. Világító berendezések

A lökhárítóba szerelt első és hátsó lámpák eltávolíthatók, de az eredetivel megegyező színű borítás szükséges.

3.4.11. Motor és erőátvitel

A motornak, a sebességváltónak és a tengelyáttételeknek kombinációjukban, valamint technikai sajátosságukban, specifikációjukban (áttétel) az eredetivel kell megegyezniük.

3.4.12. Üzemanyagtank

Nem változtatható.

3.4.13. Akkumulátor

Eredeti helyén és rögzített állapotban kell lennie.

3.5. S kategória „Standard” (széria járművek)

3.5.1. Általánosságok

Minden, a járművön való nem kifejezetten engedélyezett változtatás tilos. Egy megengedett változtatás nem vonhat maga után meg nem engedett változásokat. A járműveknek gyári állapotban kell lenniük, ahogyan az EU országaiban a gyártótól, illetve a főimportőrtől kikerülnek. Minden tartozék és extra felszerelés, amely a jármű vásárlásakor felár ellenében a gyártótól, illetve a főimportőrtől igényelhető, ezen szabályzat értelmében „gyári”-nak minősül, amennyiben egyéb korlátozás nem áll fenn. Ezen felül a következő szabályozások érvényesek:

3.5.2. Gumiabroncsok

Olyan abroncsméretek engedélyezettek, amelyek átmérője a 900mm-t, szélessége a 320mm-t nem haladja meg. A gumik illeszkedjenek az eredeti kerékjáratba, ha nem illeszkednek, akkor a túllógó részt sárvédő szélesítővel kell lefedni, amelynek anyaga nem lehet fém. A maximális profilmélység 20mm lehet, amely az újrafutózott gumikra vonatkozik. A futófelület átalakítása/átdolgozása nem megengedett. A traktor, valamint versenygumik nem engedélyezettek, mint pl.: cross, buggy, stoplis, lánccal felszerelt gumik és a szeges gumik. Ikerabroncsok felszerelése nem engedélyezett. Vitás esetekben a Műszaki Bizottság dönt.

Engedélyezett gumik pl.:

  • Pápai: nehéz terep, universal, universal plus, félterep
  • Ficsór: mud track
  • Mickey Thompson: Baja Claw
  • Simex profil

3.5.3. Keréktárcsa

A keréktárcsa szabadon választható, maximális átmérője 18” lehet.

Nyomtávszélesítő szabadon választható.

3.5.4. Fékek

Dobfékes járművek az első tengelyen tárcsafékesre alakíthatók.

A rögzítő fék eredetiségét meg kell őrizni.

3.5.5. Kormánymű

Határoló csavarok szabadon állíthatók. Szervó kormánymű felszerelhető.

3.5.6. Kipufogórendszer

Az oldalra vagy felfelé irányított kipufogócsövek torkolata a tengelytáv középvonala mögött kell, hogy elhelyezkedjen. A kipufogócsövek nem nyúlhatnak túl oldalirányban a karosszéria vonalán.

Oldalirányban vagy hátrafelé a jármű külső körvonalától/kontúrjától maximum 100mm-re végződhetnek.

Zajszint maximum 98 dB lehet.

3.5.7. Differenciálzár

Szabadon választható az első és a hátsó hidakban.

3.5.8. Kerékfelfüggesztés

A kerékfelfüggesztés nem változtatható. Hosszabb rugófelfüggesztő kengyel és rugóemelő pogácsa engedélyezett. A laprugó megívelhető, de a tengelyen való áthelyezése nem megengedett.

3.5.8.1. Lengéscsillapítók

Lengéscsillapítók szabadon választhatók, számuk, működési elvük és rögzítési pontjaik megtartása mellett.  Gáznyomású lengéscsillapítók működési elvük alapján hidraulikus lengéscsillapítóknak tekinthetők. Magasságukban állítható lengéscsillapítók nem alkalmazhatók.

3.5.8.2. Szintszabályzó

Azon járműveknél használható, ahol széria tartozék.

3.5.8.3. Rugók

A rugótípus megtartása mellett szabadon változtatható.

3.5.8.4. Rugóhimba

Hosszabb rugóhimba megengedett.

3.5.9. Karosszéria-felépítés

3.5.9.1. Méretek

A méretek a gyártó adataival meg kell, hogy egyezzenek.

Váltócsere esetén a váltókarnak új nyílás alakítható a kardánalagúton.

Kardánalagút szabadon változtatható, de zártnak kell lennie (2mm-es alumínium vagy 1mm-es acéllemez).

3.5.9.2. Lökhárítók

A lökhárítók és a rögzített lökhárítótartó elemek eltávolíthatók, vagy nem gyári lökhárítókra cserélhetők.

3.5.9.3.

Hardtop, csővázas ponyva, csomagtartó fedél, hátsó ülések, pótkerék, pótkerék-tartó, oldalsó díszléc és védőpánt, tükör, tükörtartók, oldal irányjelzők, kilincsek eltávolíthatók. Az oldal és hátsó üvegek eltávolíthatók. Az eredeti ajtók félajtókká átépíthetők. Ajtók nélkül gyártott járműveket ugyancsak legalább fél ajtókkal kell ellátni.

Félajtó definíciója: olyan borítással/burkolattal kell rendelkeznie, amely a jármű felborulása esetén megakadályozza, hogy a lábak kívülre kerülhessenek. Ezen borításnak/burkolatnak legalább a hátsó ajtókivágáshoz illeszkedő elem övvonalának magasságát kell elérnie. Ezen kívül a borításnak/burkolatnak legalább olyan magasnak kell lennie, hogy elérje a terheletlen ülőfelület legmagasabb pontját. A borítás/burkolat lehet lemez, fa, rács, háló stb.

Övvonal definíciója: elöl a motorháztető felfekvési vonala. Nyitott járműveknél: hátul és oldalt az oldalfal felső pereme. Zárt járműveknél, amennyiben azoknak nyitott változata nem létezik: az oldalsó és hátsó ablakok alsó pereme.

3.5.9.4.

A karosszéria elemei azonos külső méretű műanyag elemekkel pótolhatók. A külső forma a szériának kell, hogy megfeleljen.

3.5.9.5.

A jármű körvonala, kontúrja, vonalvezetése leragasztással vagy egyéb művelettel nem változtatható meg.

3.5.9.6.

Az első szélvédő nem hajtható le.

A szélvédő üvegen nagyobb károsodások biztonsági okok miatt nem lehetnek.

Az „A” oszlopot magába foglaló bukókeret alkalmazása esetén a szélvédő a szélvédőkeretből eltávolítható.

3.5.9.7.

Bodylift: maximum +50mm-es magassággal engedélyezett. Ennek merevnek kell lennie.

3.5.10. Világító berendezések

Első és hátsó lámpák szabadon választhatók.

3.5.11. Motor

A négyhengeres motorral szerelt járművekbe csak négyhengeres motor építhető be (gyártmány szabadon választható). A motorok tuningolása megengedett, de turbó, kompresszor nitro és vízbefecskendezés nem alkalmazható.

3.5.12. Üzemanyagtank

Az üzemanyagtank szabadon választható (lásd: 3.2.8).

3.5.13. Akkumulátor

Eredeti helyén és rögzített állapotban kell lennie.

3.5.14. Hűtő

A hűtő szabadon választott, de a motortérbe kell elhelyezni.

3.5.15. Váltó és erőátvitel

Az áttétel a váltó terepváltó és a hidak között szabadon választható. Mechanikus váltó automatikus váltóra cserélhető. Az erőátvitel fajtája (állandó összkerékhajtás, kapcsolható összkerékhajtás) nem változtatható.

3.6. M kategória „Modified” (módosított széria járművek)

3.6.1. Erre a kategóriára 3.5.1. ponttól a 3.5.15. pontig található előírások érvényesek. Ezen felül a következő előírások érvényesek:

3.6.2. Gumiabroncs

Gumiabroncs szabadon választható. Traktor profil és lánc használata nem megengedett. Ikerabroncsok felszerelése nem engedélyezett.

A sárvédőknek a kerék kerületének és profilszélességének 1/3-át le kell fednie.

3.6.3. Keréktárcsa

A keréktárcsa szabadon választható maximális átmérője 18” lehet.

Nyomtávszélesítő szabadon választható.

3.6.4. Fékberendezés

Tetszés szerinti fékrendszer alkalmazható (pl.: átépítés tárcsafékesre). A járműnek rendelkeznie kell egy működőképes üzemi fékkel és egy kézi, illetve rögzítő fékkel, ez utóbbi azonban nem lehet kihatással az első tengelyre.

Az egy tengelyre ható fékerő eloszlása egyenletes kell, hogy legyen. Egyedi kerék- vagy tengelyfékek alkalmazása tehát tilos. A széria fékerő elosztás a hidak között nem változtatható.

3.6.5. Kormánymű

Határoló csavarok szabadon állíthatók. Szervo kormánymű felszerelhető.

3.6.6. Kipufogórendszer

Az oldalra vagy felfelé irányított kipufogócsövek torkolata a tengelytáv középvonala mögött kell, hogy elhelyezkedjen. A kipufogócsövek nem nyúlhatnak túl oldalirányban a karosszéria vonalán.

Oldalirányban vagy hátrafelé a jármű külső körvonalától/kontúrjától maximum 100mm-re végződhetnek.

Zajszint maximum 98 dB lehet.

3.6.7. Differenciálzár

Szabadon választható az első és a hátsó hidakban.

3.6.8. Kerékfelfüggesztés

A rugók és a kerékfelfüggesztés megváltoztatható, annak típusát azonban meg kell őrizni, a tengelytáv és a hídpozíció megtartása mellett. Laprugó esetében a rugóhimba beépítési helye szabadon választható.

Hidanként két hosszkitámasztó engedélyezett.

Rugók tengelyen való áthelyezése engedélyezett.

Portálhídra való átalakítás tilos.

3.6.8.1. Lengéscsillapítók

Lengéscsillapítók szabadon választhatók, számuk, működési elvük és rögzítési vonalának megtartása mellett.Gáznyomású lengéscsillapítók működési elvük alapján hidraulikus lengéscsillapítóknak tekinthetők. Magasságukban állítható lengéscsillapítók nem alkalmazhatók.

3.6.8.2. Szintszabályzó

Azon járműveknél használható, ahol széria tartozék.

3.6.8.3. Rugóhimba

Hosszabb rugóhimba megengedett.

3.6.9. Karosszéria felépítés

A méretek a gyártó adataival meg kell, hogy egyezzenek.

Kardánalagút szabadon változtatható, de zártnak kell lennie (2mm-es alumínium vagy 1mm-es acéllemez).

3.6.9.1.

Az övvonal feletti rész tetszőlegesen változtatható.

Övvonal definíciója: elöl a motorháztető felfekvési vonala. Nyitott járműveknél: hátul és oldalt az oldalfal felső pereme. Zárt járműveknél, amennyiben azoknak nyitott változata nem létezik: az oldalsó és hátsó ablakok alsó pereme.

Kivétel a sárvédő, ennek alsó pereméből 10cm kivágható. Abban az esetben, ha az autón vízszintesen elhelyezett sárvédő van, pl. Willy’s Jeep, akkor ez 10cm-rel megemelhető. A küszöblemezből 10cm – maximum a padlólemezig – vágható le.

A szélvédőüveg rögzítési elemeivel együtt eltávolítható.

3.6.9.2. Lökhárítók

A lökhárítók és a rögzített lökhárítótartó elemek eltávolíthatók, vagy nem gyári lökhárítókra cserélhetők.

3.6.9.3.

Hardtop, csővázas ponyva, csomagtartó fedél, hátsó ülések, pótkerék, pótkerék-tartó, oldalsó díszléc és védőpánt, tükör, tükörtartók, oldal irányjelzők, kilincsek eltávolíthatók. Az oldal és hátsó üvegek eltávolíthatók. Az eredeti ajtók fél ajtókká átépíthetők. Ajtók nélkül gyártott járműveket ugyancsak legalább fél ajtókkal kell ellátni.

Félajtó definíciója: olyan borítással/burkolattal kell rendelkeznie, amely a jármű felborulása esetén megakadályozza, hogy a lábak kívülre kerülhessenek. Ezen borításnak/burkolatnak legalább a hátsó ajtókivágáshoz illeszkedő elem övvonalának magasságát kell elérnie. Ezen kívül a borításnak/burkolatnak legalább olyan magasnak kell lennie, hogy elérje a terheletlen ülőfelület legmagasabb pontját. A borítás/burkolat lehet lemez, fa, rács, háló stb.

Övvonal definíciója: elöl a motorháztető felfekvési vonala. Nyitott járműveknél: hátul és oldalt az oldalfal felső pereme. Zárt járműveknél, amennyiben azoknak nyitott változata nem létezik: az oldalsó és hátsó ablakok alsó pereme.

3.6.9.4.

A karosszéria elemei azonos külső méretű műanyag elemekkel pótolhatók. A külső forma a szériának kell, hogy megfeleljen.

3.6.9.5.

A jármű körvonala, kontúrja, vonalvezetése leragasztással vagy egyéb művelettel nem változtatható meg.

3.6.9.6.

Az első szélvédő nem hajtható le.

A szélvédő üvegen nagyobb károsodások biztonsági okok miatt nem lehetnek.

A szélvédőkeret eltávolítható.

3.6.9.7.

Bodylift: engedélyezett. Ennek merevnek kell lennie.

3.6.10. Világító berendezések

Első és hátsó lámpák szabadon választhatók.

3.6.11. Motor

Tetszés szerinti motor alkalmazható.

Hűtő, akkumulátor, stb. a motortérből áthelyezhető.

3.6.12. Üzemanyagtank

Az üzemanyagtank szabadon választható (lásd: 3.2.8).

3.6.13. Akkumulátor

Lásd: 3.2.8.

3.6.14. Hűtő

A hűtő szabadon választott (lásd: 3.2.8).

3.6.15. Váltó és erőátvitel

A tengelyáttételek, a hajtó- és kardántengelyek, a teljes váltó- és osztómű tetszés szerint változtathatók.  A hidat ki lehet cserélni, de a típusa meg kell, hogy egyezzen az eredetivel (pl.: merev hidat csak merev hídra, portál hidat csak portál hídra lehet cserélni). Az egyes kerekek vagy hajtótengelyek erőátvitelének megszakítása nem engedélyezett.

Az erőátvitel fajtája (állandó összkerékhajtás, kapcsolható összkerékhajtás) nem változtatható.

3.6.16. Alváz

Az alváz eredeti kell, hogy maradjon, csak a lökhárítótartók távolíthatók el.

3.7. PM kategória „ProModified” (módosított modified)

3.7.1. Általánosságok

Minden járműnek két híddal és négykerék hajtással kell rendelkeznie. A karosszériát úgy kell kialakítani, hogy könnyen felismerhető legyen benne egy adott típus. Minden nem megengedett alkatrész, ami az autó versenyképességét javítja, nem megengedett.

3.7.2. Gumiabroncs

Gumiabroncs szabadon választható.

3.7.3. Keréktárcsa

Szabadon választható.

Nyomtávszélesítő szabadon választható.

Lánc nem engedélyezett. Maximális kerékátmérő 100cm.

Ikerabroncsok felszerelése nem engedélyezett.

A sárvédőknek a kerék kerületének és profilszélességének 1/3-át le kell fednie.

3.7.4. Fékek

A fékek tetszés szerint változtathatók. A járműnek rendelkeznie kell egy működőképes üzemi fékkel és egy kézi, illetve rögzítőfékkel. További egyes kerékfékek engedélyezettek.

3.7.5. Kormányzás

Szabadon választható. Négykerék kormányzás, „darázsderék” nem megengedett.

3.7.6. Kipufogórendszer

Az oldalra vagy felfelé irányított kipufogócsövek torkolata a tengelytáv középvonala mögött kell, hogy elhelyezkedjen. A kipufogócsövek nem nyúlhatnak oldalirányban a karosszéria vonalán túl. Oldalirányban vagy hátrafelé a jármű külső körvonalától/kontúrjától maximum 100mm-re végződhetnek.

Zajszint maximum 98 dB lehet.

3.7.7. Differenciálzár

Szabadon választható.

3.7.8. Kerékfelfüggesztés

Szabadon választható.

Aktív kerék felfüggesztés, hidraulikus, levegős szintszabályozó tilos.

3.7.8.1. Lengéscsillapító

Szabadon választható.

3.7.8.2. Szintszabályzó

Aktív kerék felfüggesztés, hidraulikus, levegős szintszabályzó tilos.

3.7.9. Karosszéria-felépítés

A karosszériának legalább az elsőtől a hátsó hídig kell érni.

A sárvédőknek a gumi profilszélességének 1/3-át le kell fednie.

Motorháztető, oldallemez, első és hátsó sárvédő használata kötelező.

A motort és a hajtásláncot kielégítő mechanikus védelemmel kell ellátni.

3.7.9.1. Utastér

A járművek utastere zárt padlólemezzel kell, hogy rendelkezzen. Anyaga: 2mm alumínium vagy 1mm acéllemez.

Oldalról a karosszériának kielégítő biztonságot kell nyújtania az utasok számára.

A motort és a hajtásláncot kielégítő mechanikus védelemmel kell ellátni.

3.7.9.2. Ülések

Az ülések száma tetszőleges. Megfelelő biztonságot kell nyújtania a benne ülőknek. Kagylóülés kötelező.

3.7.9.3. Bukókeret

Lásd: 3.2.12.

3.7.9.4. Biztonsági öv

Lásd: 3.2.10.

3.7.10. Világító berendezések

Első és hátsó lámpák szabadon választhatók.

3.7.11. Motor 

Szabadon választható, kivétel a hidrohajtás.

3.7.12. Üzemanyagtank

Az üzemanyagtank szabadon választható (lásd: 3.2.8).

3.7.13. Akkumulátor

Lásd: 3.2.8.

3.7.14. Hűtő

A hűtő szabadon választott (lásd: 3.2.8).

A hűtőt az utastéren kívül kell elhelyezni, a vízcsöveket biztonságosan rögzíteni kell. Ha a vízcsövek az utastérben vannak, ezeket megfelelő védelemmel kell ellátni.

3.7.15. Váltó és erőátvitel

Szabadon választható, kivétel a hidrohajtás.

Automataváltó esetében a motor csak abban az esetben indítható, ha a váltó „P” vagy „N” állásban van.

3.7.16. Tömeg

A jármű tömege 600-3500kg között kell, hogy legyen.

3.7.17. Alváz

Az alváz felépítése szabadon választható.

3.8. P kategória „Prototype” (prototípusok)

3.8.1. Általánosságok

Csak az összkerékhajtású, kéttengelyes, 4 levegővel töltött gumiabronccsal felszerelt kerékkel rendelkező terepjárók jogosultak a részvételre.

Egy jármű, amelynek felépítése bizonyos veszélyeket látszik rejteni magában, a részvétel alól kizárható.

3.8.2. Gumiabroncs

Gumiabroncs szabadon választható.

Lánc nem engedélyezett. Maximális kerékátmérő 125cm.

Ikerabroncsok felszerelése nem engedélyezett.

3.8.3. Keréktárcsa

A keréktárcsák tetszés szerint változtathatók.

Nyomtávszélesítő szabadon választható.

3.8.4. Fékek

A fékek tetszés szerint változtathatók. A járműnek rendelkeznie kell egy működőképes üzemi fékkel és egy kézi, illetve rögzítő fékkel. További egyes kerékfékek engedélyezettek.

3.8.5. Kormányzás

Szabadon választható. A „darázsderék” kormányzás nem megengedett.

3.8.6. Kipufogó rendszer

Az oldalra vagy felfelé irányított kipufogócsövek torkolata a tengelytáv középvonala mögött kell, hogy elhelyezkedjen. A kipufogócsövek nem nyúlhatnak oldalirányban a karosszéria vonalán túl. Oldalirányban vagy hátrafelé a jármű külső körvonalától/kontúrjától maximum 100mm-re végződhetnek.

Zajszint maximum 98dB lehet.

3.8.7. Differenciálzár

Szabadon választható.

3.8.8. Kerékfelfüggesztés

A járműveknek rugós tengellyel kell rendelkezniük.

Az alvázzal való merev összeköttetés tilos.

3.8.8.1. Lengéscsillapító

Szabadon választható.

3.8.8.2. Szintszabályzó

Szabadon választható.

3.8.9. Karosszéria-felépítés

Tökéletes kidolgozású kell, hogy legyen, semmi esetre sem lehet ideiglenes jellegű. A karosszéria nem rendelkezhet éles peremekkel/szegélyekkel. A karosszériának szilárdnak/stabilnak és merevnek kell lennie.

A motort és a hajtásláncot kielégítő mechanikus védelemmel kell ellátni.

3.8.9.1. Utastér

A járművek utastere zárt padlólemezzel kell, hogy rendelkezzen. Anyaga: 2mm alumínium vagy 1mm acéllemez.

Oldalról a karosszériának kielégítő biztonságot kell nyújtania az utasok számára.

3.8.9.2. Ülések

Az ülések száma tetszőleges. Megfelelő biztonságot kell nyújtania a benne ülőknek. Kagylóülés kötelező.

3.8.10. Világító berendezések

Első és hátsó lámpák szabadon választhatók.

3.8.11. Motor és erőátvitel

Szabadon választható, kivétel a hidrohajtás.

3.8.12. Üzemanyagtank

Az üzemanyagtank szabadon választható (lásd: 3.2.8).

3.8.13. Akkumulátor

Lásd: 3.2.8.

3.8.14. Hűtő

A hűtő szabadon választott (lásd: 3.2.8).

3.8.15. Tömeg

A jármű tömege 600-3500kg között kell, hogy legyen.

3.8.16. Alváz

Az alváz felépítése szabadon választható.

 

 

A szövegezésből adódó vitákban az M.T.T.E. vezetősége hoz döntést.

 

 

A SZABÁLYZAT SZERZŐI JOGVÉDELEM ALATT ÁLL, FELHASZNÁLÁSA MAGYARORSZÁGON A

Magyar Terepjárós Triál Sport Egyesület

ENGEDÉLYE NÉLKÜL TÖRVÉNYBE ÜTKÖZŐ CSELEKEDET!

 

 

Érvényes: 2022.01.01-től visszavonásig.